Prvi zametki, ki so pripeljali do te slike, segajo v leto 2015, tj. potovanje po divjinah Tajske in Laosa. S čolnom smo se peljali po reki navzgor. Na obeh straneh reke so hribčki porasli z gozdovi. Nekakšna džungla. Na enem bregu zagledam štiri menihe, ki stojijo na nekakšnem povišanem balkonskem odru. Sredi same zelene pokrajine se pojavijo štiri žareče, oranžne zaplate meniških pokrival. Popoln romantično-idiličen prizor in že so izginili v gosti zelenini, v daljavi. Nastale so prve skice.
Prve slike, povezane s tem prizorom so nastale, mislim, da še isto leto v Leipzigu, le da sem vse skupaj prestavil v nočni ambient. Naslov Concerto mi je bil »tapravšnji«, ker je osmislil njihovo prisotnost v nočni krajini. Nastalo je več variacij manjših slik tega prizora. Zanimivo je, da sem to serijo slik prvič pokazal leta 2017 prav v Galeriji Miklova hiša v Ribnici. Ker je šlo za manjšo razstavo in male formate, je razstava nosila ime Concertino.
Pozneje sem ta prizor prestavil v mesto. Slika (Concerto Grosso I) prikazuje ploščad stolpnice, na kateri je majhna hiška budističnega meniha, ki deluje kot tempelj, menih pa opazuje velemestni sončni zahod. Na tej stolpnici je reklamni pano slona. Slon zato, ker sem ga na dvomesečnem potovanju videval samo na pivovskih steklenicah in ne v naravi. Kaj je ostalo od slona? Ostala je idilična maskota pristne narave, ki je več ni. Poudarek in tema slike pa vseeno ni na slonu, ampak na celovitem prizoru spokojnega meniha, ki zre proti zahajajočem soncu nad rumeno-oranžno obarvanim velemestom. Ker gre za večji format, ima slika naslov Concerto grosso I. Ideja je, da naslov slike težo vsebine premakne v poskus doživljanja prizora in ne zgolj v njegovo opazovanje. Vsak prostor in kraj ima specifičen vizualno-zvočni ambient, ki se iz trenutka v trenutek spreminja. Zvok je tako sestavljen iz mnogih posamičnih glasov, ki se mešajo v skupnega. Če nastali hrup ne kategoriziramo, gre zmeraj za zvočno kuliso ali zvočni koncert, pa naj gre za naravni, mestni ali industrijski hrup.
Mitja Ficko, Concerto Grosso I, 2014-2017, olje na platno, 160 x 200 cm
Ko sem prispel na Tajsko, sem prvo noč prespal pri nekem mladeniču, ki sem ga našel preko spletne platforme »couch surffing«. Bil je zelo prijazen, urejen mlad fant in deloval je zelo pobožno. Skuhal je neko pekočo pasto, ki jo je nesel v samostan budističnim menihom, zato je moral oditi na pot za nekaj dni. Nisem ga več videl. Več stika sem imel z njegovim bratom, ki pa je bil njegovo popolno nasprotje. Kadil je, bil potetoviran in sam od sebe si ga na prvi pogled ne bi izbral za družbo. Na vratih njegove sobe je v angleškem jeziku pisalo “Vsi bomo umrli”. Ta prizor se mi je močno vtisnil v spomin. Ko pomislim na te besede se mi zavest skondenzira, pozornost zostri in znajdem se naseljenega v telesu. Ostajati v telesu in svoji osi je dandanes prava redkost. Moč izjave mi avtomatično vzbudi tudi hvaležnost do stvari, do življenja in vsega, kar me obdaja.
Spomnim se japonske zgodbe, ki pravi: “ Meniha so povabili na slavje ob rojstvu otroka. Prosili so ga, da napiše dobre želje za novorojenčka. Dajo mu papir in čopič in menih zapiše: “Umre oče, umre sin, umre vnuk”. Ob teh besedah so bili domači zares zgroženi. Naj kar vsi umremo? Menih jim pojasni: “Kaj je lepšega, kot da generacije odhajajo po vrsti, kot so se rodile.” Šele tedaj so spoznali pomen preprostih, do skrajnosti reduciranih besed, ki so si jih sprva prehitro interpretirali po svoje. Bili so zelo hvaležni.
Napis na vratih mladega potetoviranega fanta, za katerega bi sprva mislil, da se požvižga na vse in da se brezglavo prepušča življenju in brezdelju, me je spremljal dalje. Kot bi se mi besede zapekle v kožo in se mi sedaj pretakajo po žilah. Njihov učinek in spoznanje sem hotel deliti, zato sem jih postavil na vrh stolpnice največjega mesta kot ga premore veliko platno. Pomembno mi je bilo edino to, da je to izpeljano neobremenjeno in nevsiljivo. Bolj kot preblisk ali tihi opomnik naši zavesti. Tudi zato je napis v kitajščini. Naj vidi in sliši, kdor lahko. Concerto grosso II. pa naprej ostaja nepretrgani tok življenjske reke, ki nas nosi do svojega konca. Naj bo dober.
[Mitja Ficko]